Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

7 april 2016

2 kleurige broodjes van Xavier Barriga (Pan abracci)

Een van de soorten broodjes die ik gemaakt had voor de paasbrunch, waren deze leuke en lekkere 2 kleurige broodjes. In het originele recept zijn het zoete broodjes met chocoladedruppels, maar die heb ik eruit gelaten omdat ik een hartig broodje wou hebben.

De cacao heeft totaal geen zoete smaak, dus deze broodjes combineren met elk soort beleg.



Wat heb je nodig?
(8 broodjes)
basisdeeg
500 g broodbloem
10 g zout
280 ml water
15 g verse gist (of 7 g instant)
20 g boter

voor het witte deeg
400 g basisdeeg
40 g pistachenoten (ongezouten uiteraard)

voor het donkere deeg
400 g basisdeeg
20 g puur cacaopoeder

Wat moet je doen?

Met de keukenrobot
Doe de bloem, instant gist, boter en zout in de kom en meng op trage snelheid. (bij mij is dat 1)
Voeg langzaam het water erbij tot de bloem het water helemaal heeft opgenomen.
(als je verse gist gebruikt, los deze dan eerst op in het water) 
Kneed nu iets sneller (bij mij is dat 2) tot het deeg glad is en van de wanden van de kom komt. 
Als het goed is moet je nu een dun vliesje kunnen trekken. 

Haal het deeg uit de kom verdeel het in 2 gelijke delen. 
Doe per soort deeg de ingrediënten erbij die nodig zijn, en kneed opnieuw goed door.

Maak van beide delen een mooie bol en laat afgedekt 45 minuten rusten.

Rol beide stukken apart uit tot ongeveer max 1 cm dikte. (rechthoek)

Maak de bovenzijde van het donkere deeg een beetje nat met water en leg het op het witte deeg.
Rol dan op tot een cilinder en laat 15 minuten rusten.

Snij nu met een scherp mes porties van 2 à 3 cm en leg ze met een snijkant op een bakplaat bekleed met bakpapier.

Laat nu ongeveer 1 uur rijzen. 
(ik verwarm mijn oven lichtjes en spuit er met een plantenspuit een beetje water in, zo creëer je een vochtige omgeving zodat de broodjes niet uitdrogen en hoef je ze niet af te dekken. Als je ze buiten de oven laat rijzen, dek ze dan af om korstvorming te voorkomen)

Verwarm de oven voor op 250° C en zet op de bodem een ovenschaal. (ik gebruik hiervoor een kleine metalen ovenschaal van IKEA - Koncis)

Als het brood is gerezen, giet je een klein beetje water in de ovenschaal om stoom te creëren en mogen de broodjes in de oven, op 220 °C, 16 tot 18 minuten.




2 opmerkingen:

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...