Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

3 december 2015

Chili con carne van Jamie Oliver

Ik zie graag die mooie gepresenteerde bordjes met een zalfje van dit, een crumble van dat. En ze zijn dan meestal nog eens overheerlijk. Tot hiertoe is dat echter nog niet direct aan mij besteed.
Foodstyling is wel iets dat ik graag nog eens zou leren. Maar goed, voor een chili con carne is dat nu ook niet zo direct van belang. Als de smaak maar goed zit! En ja die zit goed!

Inderdaad, CON carne... ik begrijp dat als je vegetariër bent, je dit liever SIN carne eet, maar deze is dus met echt goed stoofvlees gemaakt.... nee, dus ook niet met gehakt.
Het recept komt van het boek America van Jamie Oliver. Het enig dat ik heb weggelaten is de koffie...maar doe het er gerust bij als je dat wil.

Ik braad altijd eerst mijn vlees aan, Jamie doet dit blijkbaar niet....



























Wat heb je nodig?

(let op dit is voor 5 tot 6 personen)
1 kg stoofvlees in blokjes van 2,5 cm ongeveer
250 ml koffie of iets meer (of heet water)
1 tot 1,5 grote gedroogde Spaanse peper (vb. chipotle, poblano)
1 tl gemalen komijn
1 tl gemalen paprikapoeder
0,5 tl oregano
1 vers laurierblaadje (of gedroogd als je het niet vers kan vinden)
1 rode ui in blokjes
2 verse rode Spaanse pepers
1 kaneelstokje
5 teentjes knoflook, gehakt
2 blikken gehakte tomaten
1,5 el donkere rietsuiker
1,5 tot 2 paprika's (rood, geel of oranje, geen groene) - in reepjes
1 blik kidney bonen van 400 gram

voor erbij; eventueel zure room, frisse groene salade, ...

Wat moet je doen?

Zet een pot koffie en leg er terwijl die nog heet is de gedroogde pepers in. Zo kunnen we terug vocht opnemen. (als je geen koffie gebruikt, doe ze dan in heet water)

Zet intussen een grote pot op het vuur met enkele scheuten olie en verwarm op matig vuur.
Braad het vlees in porties rondom bruin aan en haal terug uit de pot.
Doe er de komijn, paprikapoeder, oregano, laurierblad en ui in. Laat stilletjes stoven tot de uien zacht zijn.

Doe de zaadjes uit de verse pepers en hak ze fijn. (vooral niet meer aan je ogen nu komen!)
Hak ook de gewelde pepers in ringetjes.
Doe dan de verse pepers, de gewelde pepers, het kaneelstokje, de knoflook en een beetje van de "chilikoffie" bij het uimengsel.
(of een beetje "chiliwater)

Roer er dan de rest van de koffie, tomaten uit blik, en de rietsuiker bij. Meng even door elkaar.
Doe ten slotte het vlees er terug bij en kruid eventueel al wat bij met zout en peper. (ik wacht daar meestal nog mee).

Leg het deksel op de pot en laat de Chili ongeveer 3 uur sudderen. Roer af en toe.

Voeg nu de gesneden paprika's en bonen toe en laat nog een 30 minuten zachtjes pruttelen zonder deksel.



ps: er bestaan ook blikken met kidneybonen die al gebruik zijn. Als je die gebruikt moet je zeker niet nog eens de gedroogde en verse pepertjes toevoegen, tenzij je voor heel pikant wil gaan.

2 opmerkingen:

  1. Oh ik heb honger! Mooie nieuwe header heb je :)
    Groet, Camilla

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die chili con carne van Jamie is ook een van mijn favoriete recepten van hem. Ik heb hem al enkele keren gemaakt en steeds krijg ik positieve reacties!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...