Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

28 mei 2015

Cupcake "ijsjes"

Deze cupcakes stonden al langer op mijn verlanglijstje, alleen vond ik de ijsbekertjes niet... tot ik een weekendje weg was in Nederland en er bij Jumbo deze zag liggen. Ik heb er dan ook maar ineens een paar dozen van meegenomen. Als iemand weet waar ze in België te vinden zijn... tips zijn welkom.

Je kan ze versieren zoals je zelf wil, en uiteraard ook de smaak geven die je zelf wil.
Neem gewoon jouw favoriete cakerecept en vul er de bekertjes mee. 
Afwerken met een toefje boterroom, sprinkels, chocolade, parapluutje of hier een Amarena kers.

Ideaal voor een desserttafel of op een feestje... 




Wat heb je nodig?

Jouw favoriete (cup) cake recept of mix.

Voor de boterroom
125 gr suiker
125 liter melk
1 eidooier
Vanillestok of essence
250 -285 gr boter
eventuele andere smaak en kleurstoffen



Wat moet je doen?
Ik heb de bekertjes geplaatst in het cupcake blik dat ik van Ikea heb: dat is iets hoger en zo blijven ze mooi staan. Heb je dat niet, bekleed dan een gewoon cupcake blik met aluminium folie, maak vast aan de zijkanten. Snij in de holtes een opening en plaatst dan dan de bekertjes in de holtes. 

Vul de bekertjes voor 2/3 en zet ze in een voorverwarmde oven van 180°C.
Bak ze ongeveer 15 - 18 minuten. Het is een beetje afhankelijk van je oven. Doe de priktest met een breinaald of metalen satéstokje: als er nog deeg aan blijft plakken laat je ze een paar minuten extra in de oven.

Haal ze uit het blik en laat ze op een rooster afkoelen.

Voor de boterroom:
Daarvoor maken we eerst de "composiet".

Kook de melk met 2/3 van de suiker en de vanillestok.
Klop de dooiers op met de rest van de suiker.
Voeg de warme melk toe aan de dooiers en zet terug op het vuur. Verwarm tot max 85°C. 
Je moet een binding krijgen, dit kan je testen als je op een spatel een streep kan strekken met je vinger en deze streep zichtbaar blijft.

Laat dan afkoelen. (eventueel zeven)
Je kan dit mengsel 14 dagen in de koelkast bewaren. 

Klop de boter intussen tot een luchtig mengsel. Doe dan de composiet erbij. (kamertemperatuur).
Klop verder tot je de lichte structuur krijgt van mayonaise.
Je kan eventueel je pot een beetje opwarmen. 
Voeg nu ook nog een eventuele smaakstof of kleurstof toe.

Doe de boterroom in een spuitzak me een gekarteld mondje (ik heb maat 12 genomen)
Spuit een mooie swirl op je "ijsje" en werk naar wens af.



1 opmerking:

  1. Superschattig idee voor kinderfeestjes ook! x Sarah

    http://tastinglifestyle.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...