Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

6 maart 2014

Groentespiraal taart van Rudolph Van Veen

Foodblogevent april 2014 :"Plantaardig"

Geduld. Dat is het enige wat deze taart vraagt. Je moet er dus even de tijd voor nemen, maar wat een mooie en lekkere taart. Het enige waar ik nog mee zit is het goed aansnijden van deze taart.
Voorlopig is mijn oplossing: maak voor ieder een apart taartje. (diameter 12 cm)  Maar misschien hebben jullie wel de ultieme tip?!

Dit recept komt van Rudolf Van Veen. Ik ken hem enkel uit de rubriek in Delicious...maar hij heeft me met zijn hartige taarten al wel weten te overtuigen. En regelmatig neem ik nu een kijkje op de website van 24 kitchen. 

Wat heb je nodig?

Piedeeg
285 g bloem  
140 g boter  
130 g roomkaas  
5 tl koud water  
1.5 el azijn  
1 tl bakpoeder  
1 mespuntje zout 
  
Roomkaascrème 
200 g roomkaas  
2  eidooiers  
4 takjes dragon (ik heb tijm gebruikt
olijfolie 
 Vulling
1  groene courgette 
1  gele courgette  
1  wortel 
olijfolie
1  springvorm van 20 cm doorsnede boter om in te vetten

Wat moet je doen?
Piedeeg
Kneed de bloem, boter, roomkaas, water, azijn, bakpoeder en het zout tot een soepel deeg en laat het deeg, ingepakt in plasticfolie, circa 1 uur rusten in de koelkast. Vet de springvorm in en rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkbank tot circa 3 millimeter dik. Bekleed de springvorm met het deeg, snijd het overtollige deeg van de rand. Prik met een vork gaatjes in de bodem.

Roomkaascrème
Meng de roomkaas met de eidooiers. Pluk en hak de dragon en meng door de roomkaas. Voeg een scheut olijfolie toe tot er een spuitbare crème ontstaat. Breng op smaak met zout en peper. Schep een laag crème op de piebodem.

Vulling
Verwarm de oven voor op 180 ºC. Schil de wortels en schaaf de courgette in dunne plakken (liefst met de Chinese mandoline). Druk de plakken op hun zijkant in de roomkaascrème. Wissel af met de verschillende groente zodat er een soort roos ontstaat. Besprenkel de taart met olie en bak de taart in circa 35 minuten goudbruin en gaar.






3 opmerkingen:

  1. De taart staat ook in zijn boek Rudolph's bakery en echt, dat boek is een aanrader! Ik ben echt een fan van Rudolph. Ik maakte er al vele dingen uit klaar en deze groententaart staat ook nog op het programma! Jouw taart ziet er fantastisch uit!
    Jij gebruikte ook paarse wortel hé?! Dat is super mooi geworden. Die heb ik wel al gekocht in de supermarkt. Juist een vraagje, vind jij gemakkelijk gele courgettes?
    En wat het aansnijden betreft: ik zou toch proberen met een vlijmscherp mes. Laat het je smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, ik heb ook verschillende kleuren wortel genomen, omdat ik nu geen gele courgette had. Nog een reden om zelf terug met een moestuin te beginnen! Zodra ik er zie neem ik ermee! Ik had echt een vlijmscherp mes...misschien wat oefening. Ik heb al zoveel boeken he. Ik moet zeggen ik heb al 3 taarten gemaakt van hem en ben ook wel fan hoor. Maar voorlopig zal het nog via de website zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja die taart ziet er echt prachtig uit! Ga ik deze zomer zeker eens uitproberen, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...