Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

10 maart 2013

Perenkaramel

Ik kom nog eens even terug op de afgelopen Foodswap. In mijn pakketje van Iris stak er een potje met perenkaramel. Jammer genoeg was er geen recept terug te vinden op de blog van Iris... maar even navragen, en tot mijn verbazing kwam het uit de Delicious van januari 2013. Oké, even mijn Delicious er dus terug bijnemen. Dit had ik echt helemaal niet gezien. En ja hoor op pagina 15: 3x winterjam. Dat herinnerde ik me wel! Zelf vind ik het heerlijk in combinatie met een stukje overheerlijke kaas. Het zoete samen met het zoute, dat is echt een fantastische combinatie. Ideaal dus om te serveren bij een kaasplankje.




Wat het je nodig?

3 rijpe peren
100 gr suiker
100 gr boter




Wat moet je doen?

Snij de peren in blokjes en pureer ze met een staafmixer. Kook in 10 minuten op laag vuur tot een dikke puree.
Laat 100 gr suiker in een koekenpan karamelliseren. (Roer zo weinig mogelijk met en spatel)

Voeg de boter toe, en roer tot de boter is opgelost en de karamel mooi glad.
Roer dan de dikke perenpuree door de karamel. Roer opnieuw glad.

Doe in een schone gesteriliseerde pot en bewaar koel.


1 opmerking:

  1. Ik had maar een klein pottje voor mijzelf gemaakt en die was toch wel erg snel leeg. Ik ga hem dus binnenkort weer maken, heerlijk was 'ie!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...