Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

6 oktober 2012

In de braadslede gebakken kip

Het is alweer een tijdje geleden dat er iets werd gepost, maar dat wil niet zeggen dat we niet meer gekookt, gebakken of creatief zijn bezig geweest. Het ontbrak gewoon even de tijd en de goesting om achter de pc te kruipen. (voor mijn werk zit ik er namelijk al gans de dag achter)

Maar nu terug naar de in braadslede gebakken kip. Het zal je niet verbazen dat die een recept van Jamie Olviver is, uit het boek "30 minuten".  Niet te veel poespas, maar vol van smaak.

Kip is lekker, maar je moet steeds uitkijken dat het niet droog wordt. En zeker als je met kipfilet werkt.
Maar dit recept heeft me nog nooit droge kipfilet opgeleverd.
Het is ook gemakkelijk om dit voor meerdere personen te maken, gezien je de kip gaart in de oven.
Aan de slag dus.



Wat heb je nodig? (4 personen)

4 kipfilet, 180 gr elk (niet te dik, niet te dun)
4 plakjes (gerookte), doorregen bacon.
gedroogde oregano
zoet paprikapoeder
1 citroen (in partjes)
300 gr kerstomaatjes (aan tak)
een paar takjes rozemarijn

Wat moet je doen?

Strooi een flinke snuf oregano, zout, peper en paprikapoeder op een stuk bakpapier. Sprenkel er een scheutje olijfolie over. Rol de kipfilet op het bakpapier door de specerijen.

Bak de filets aan in een pan, met een beetje boter en olijfolie, tot ze rondom goudbruin zijn.

Neem een braadslede, doe er de kersttomaatjes in, samen met de citroenpartjes. Leg de filets erbij, doe de takjes rozemarijn nu in de koekenpan en roer ze even in het achtergebleven sap. Schenk het sap uit de pan ook mee in de braadslede. Leg de plakjes bacon op de filets.

Zet de braadslede 14 minuten onder de hete grill. en hou het ook een beetje in de gaten. (je moet het ook zeker niet vlak onder de grill zetten, je moet dit zelf een beetje uitproberen, aangezien elke oven anders is)

Meer is het niet!


Tips and tricks

Ik serveer dit met aardappeltjes die ik eerst kook en die ik nadien mee in de braadslede leg, met nog enkele teentje look.
Jamie presenteert dit samen met nog wat spinazie,  maar je kan er van groenten quasi alles bij eten: broccoli, erwtjes, rucola, ...

1 opmerking:

  1. Het ziet er heerlijk uit. En inderdaad een goed idee, met die bacon erop tegen het uitdrogen. Ik heb het recept opgeslagen, makkelijk als je eters hebt.
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...