Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

28 oktober 2012

Dulce de Membrillo

Eerst en vooral wil ik mijn nieuwe volgers van harte welkom heten. Maar ook mijn andere volgers bedanken, omdat jullie trouw mijn blogje bezoeken!

Vandaag gaan we, in gedachten dan toch, richting Spanje. Dulce de Membrillo, of ook wel Carne de Membrillo genoemd, is heel gekend in Spanje. Het wordt samen met Manchego gegeten. Of er een goede Nederlandse vertaling voor is, weet ik eigenlijk niet. "Kweepeerpastei"?



Het recept komt van een Spaanse website, geen paniek, hieronder vind je kort de vertaling. Maar bezoek zeker deze link, want hier wordt echt met foto's stap per stap het proces overlopen.
Veel heb je niet nodig: kweeperen, suiker en... veel geduld.

Kweepeer

Wat heb je nodig?

1 of 2 kilo kweeperen
Zelfde hoeveelheid suiker
Water om de peren in te koken

Wat moet je doen?

Was de peren goed, zodat het "donslaagje" eraf is.
Kook ze gaar in water. Afhankelijk van de grootte, moet je een beetje de tijd aanpassen. Controleer de gaarheid met een houten prikker. Gaat die er makkelijk uit, dan zijn de peren gaar.
Haal ze uit het water, en laat ze een beetje afkoelen, zodat je ze kan vasthouden.

In het recept schillen ze de peren nog, maar dat heb ik niet gedaan. De schil zorgt ook nog mee voor de dikking.
Haal het klokhuis er wel uit, en snij ze in stukjes. Draai de stukjes dan door een passe-vite.

Weeg de perenpuree af en voeg het zelfde gewicht suiker toe.
Doe alles in een kookpot (gebruik een hele hoge pot, want het kan zeker in het begin serieus spetteren)
Laat alles 1 tot 3 uur! jawel, inkoken. Roer regelmatig met een houten lepel zodat het niet aan de bodem kleeft.
Je zal de puree langzaam van kleur zien veranderen. Alles is klaar zodra de lepel letterlijk rechtop blijft staan.
Doe alles in een schaal bekleed met plastikfolie en laat dit nog wat opstijven in de koelkast.


1 opmerking:

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...