Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

17 april 2015

Gyoza

Het is pas de laatste tijd dat ik meer en meer de Oosterse keuken ontdek. Het is te zeggen, om deze zelf te maken. Het is nu ook veel gemakkelijker om ingrediënten te vinden in de plaatselijke supermarkt. En dat verlaagt uiteraard ook de drempel. Eens je een aantal basis producten in huis hebt kan je al snel aan de slag. 

Dit hapje kende ik eigenlijk helemaal niet. Je kan het ook als voorgerecht of lichte maaltijd serveren, afhankelijk van het aantal. 
Origineel worden ze met Gyoza blaadjes gemaakt, ik had enkel Wonton blaadjes, maar daarmee is het ook prima gelukt. Ook is de combinatie vlees/vis blijkbaar traditioneel, ik heb er 2 soorten van gemaakt. Laat je vooral niet tegenhouden om zelf voor een andere vulling te kiezen.



Wat heb je nodig?

250 gr varkensgehakt
150 gr vlees van scampi (ik heb iets meer genomen, gezien ik 2 soorten heb gemaakt)
100 gr Chinese kool
1 teen look
1 tl gember (vers geraspt)
bieslook/ koriander
1/2 tl suiker
eventueel snuifje zout
1 snuifje chilipeper (of een beetje sweet chili saus)
1 el sojasaus
1 el sesamolie
1 el sake
1 pake gyozavallen (of wonton)
3 el arachideolie
1 ui

Als je zoals ik 2 vullingen wil maken: ik heb de rest van de ingrediënten gewoon in 2 gedaan:
Bij de garnalen heb ik verse koriander toegevoegd ipv de bieslook

Wat moet je doen?


  1. Pel de scampi’s, verwijder het darmkanaal. Verzamel ongeveer 150 gram vlees. Snij het fijn en voeg toe aan het gehakt.
    (of maak een aparte vulling)
  2. Snij de ajuin fijn. Voeg toe aan het gehakt. (de helft bij de garnalen, de helft bij het gehakt)
  3. Snij de Chinese kool fijn. Strooi een goeie snuif zout over de kool en meng goed. Laat even staan.
  4. Pel een teen look. Plet, pers en voeg toe aan het gehakt/garnalen.  Kruid met wat zout.
  5. Schil de gember en snij fijn. Voeg toe aan de vulling gehakt/garnalen. Hak de bieslook fijn. 
  6. Kruid met suiker, zout, saké, peper, sesamolie, sojasaus, chilipoeder en meng goed.
  7. Duw het vocht uit de kool. Voeg de kool toe aan de vulling (ook hier weer verdelen als je 2 soorten wil) en meng goed.  
  8. Bevochtig de rand van het gyozavel lichtjes met water. Leg er een lepeltje vulling op. Plooi dicht en druk goed aan.
  9. Doe drie eetlepels arachideolie in een pan. Zorg dat het zeer heet is. Bak de gyoza. Bak ze langs elke kant mooi aan.
  10. Blus met een goeie scheut water en zet deksel op de pan. Laat ze verder stomen tot het water verdampt is en de gyoza gaar zijn. 
  11. Serveer de gyoza met een dipsausje



2 opmerkingen:

  1. Ik ben enorm grote fan van de Aziatische keuken! Ziet er lekker krokant en lekker uit! x Sarah

    http://tastinglifestyle.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Krokant is het niet meer, maar evengoed blijft het heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...