Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

4 augustus 2014

Geitenkaas: Queso de cabra en lekkere hartige cake

Later dan voorzien nog eens tijd om iets te publiceren.  Een "Mega Mindy"-taart maken voor een 5 -jarig meisje heeft uiteraard voorrang.

Lokale en/of landelijke producten: ik geef toe dat ik in België hier veel meer op de herkomst van bepaalde voedingsmiddelen zou moeten letten, maar in Spanje heb ik er zeker geen moeite mee. Uiteraard komt dit  vooral omdat Spanje veel groter is dan België, ze een variatie hebben van verschillende klimaten, en ze dus ook over een grote variëteit beschikken van landelijke/lokale producten: grote tomaten die ook naar tomaat smaken (een Belgische serretomaat heeft toch minder smaak), sinaasappelen, perziken, meloenen, kersen, olijven, wijn, ham,... De perziken die je hier nu vaak in de winkel ziet liggen, ja die komen dus uit Spanje.

En dan niet te vergeten ook kaas!  Heel bekend is natuurlijk de Manchego uit La Mancha, of misschien ook wel de blauw geaderde Cabrales uit het Picos-Gebergte in Asturië. Ik geef toe dat ik de Cabrales dus ook in België koop, hoewel we hier ook lekkere Belgische kazen hebben.

Ook in Extremadura is er volop kaas en in de stad Trujillo is er zelfs jaarlijks het kaasfestival:  Féria del Queso.

En ja uiteraard hebben we ook kaas meegebracht uit Spanje. Gekocht bij Finca " El Rañal" zelf. Een paar kilometer van ons verblijf. Dus heel plaatselijk. Ze bieden 4 soorten aan, en ja alle 4 hebben we ze meegebracht: een zachte geitenkaas, en 3 harde geitenkazen: met pimentón, in olijfolie, en natuur.

Onderstaande zachte geitenkaas heeft de structuur die een combinatie heeft tussen ricotta, mozarella en feta en die ik dan ook gebruik zoals die kazen. Ook de smaak zit er zo een beetje tussenin. Jammer maar hij is al op.


Wat maak ik hier zoal mee?
  • Hartige cake
  • Bieten-geitenkaassalade
  • Auberginepakketjes
  • Als beleg op een heerlijk broodje
  • Op pizza, 
  • ....
Recept hartige cake: nog steeds een succes sinds juli 2012



Wat heb je nodig?
100 gr geitenkaas van een rol of gelijkaardig
(in het oorspronkelijk recept staat 200 gr maar ik vind dat te veel, is dus naar eigen smaak)
2 el olijfolie
1 courgette (ong 200 gr)
3 eieren
150 gr zelfrijzende bloem
peper/zout
0,8 dl zonnebloemolie
1,125 ml melk
100 gr geraspte gryere
wat peterselie, basilicum
en ik heb er nog wat extra kerstomaatjes,olijven, ... ingedaan.

Wat moet je doen?
Verwarm de oven voor op 180 °C.
Snij de courgette kleine blokjes. Verhit de olijfolie in een koekenpan, en bak de courgette ong. 15 minuten op halfhoog vuur. Laat de courgette uitlekken op keukenpapier. (de courgette moet een beetje drooggebakken zijn, zodat de cake niet te vochtig is)
Snij intussen ook de geitenkaas in blokjes.
Klop de eieren, bloem, zout en peper door elkaar en giet geleidelijk de olie en melk toe. (in het boek spreken ze van verwarmde melk, maar ik heb dat de laatste keer niet gedaan).
Spatel dan de gryere, de courgette en de geitenkaas door het beslag gevolgd door de kruiden.
Schep het beslag in een niet-ingevette vorm (ik gebruik ofwel een silliconevorm of de vorm van greenpan, ik heb het nog niet in een andere geprobeerd) en bak de cake in de warme oven in 45 minuten gaar. (door de priktest).
Het beste is om de cake vooraf te maken en hem terug op te warmen of hem zeker te laten afkoelen tot lauwwarm... De cake is anders te vochtig. (maar even lekker!)
Heerlijk met een zomerse sla.


1 opmerking:

  1. Een hartige cake, klinkt anders maar ziet er alleszins niet slecht uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...