Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

1 mei 2014

Zelf Satésaus maken

Je zou bijna gaan denken dat er niet meer gekookt wordt ten huize Donna Caramella. Niets is minder waar natuurlijk. Alleen wordt daar minder vaak een foto van genomen. Maar af en toe lukt dit dan toch.
Sauzen maken is niet echt mijn ding: ik moet dat nog wat onder de knie krijgen. Maar deze satésaus, ja, dat is iets anders. Dat is gemakkelijk. Kan je ook gewoon vooraf maken.

Het bewijs is trouwens nogmaals geleverd: zelf gemaakt smaakt veel beter. Toegegeven, de rode currypasta die ik heb gebruikt heb ik niet zelf gemaakt, maar wel van goede kwaliteit.  Heerlijk bij een gegrild kipspiesje. (recept komt er volgende week aan)



Wat heb je nodig?

1 stukje gemberwortel van 2 cm, fijngeraspt
1 à 2 tl rode currypasta (te vervangen door 2-3 verse Spaanse pepertjes, fijngehakt)
100 gram geroosterde ongezouten pinda's
(1 el graf, en de rest fijngemalen in de keukenmachine
125 ml kippebouillon
2 tl rietsuiker (of palmsuiker)
2 el vissaus
1-2 el vers geperst limoensap

Wat moet je doen??
Roer de gemalen pinda's in een pan, met de gemberwortel, currypasta, bouillon, suiker en vissaus. Breng het mengsel aan de kook. Draai het vuur laag en kook de saus in onder af en toe roeren. Breng hem op smaak met 1-2 el limoensap (+ eventueel zout, maar dat vond ik helemaal niet nodig)

Strooi voor het opdienen de gehakte pinda's erop.
Als er saus over is, schep je hem in een brandschone glazen pot met schroefdeksel, en bewaar hem in de koelkast.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...