Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

23 januari 2014

Paul Hollywood : Sausage plait - Bladerdeegvlecht met gehaktvulling

Er zijn producten waarvan ik liever niet weet hoe ze worden gemaakt, maar die wel lekker smaken. Zeker in deze combinatie met champignons en gekaramelliseerde rode ui: Zwarte pens , bloedworst, of zoals ze het in het Engels verwoorden: Black pudding. Niet voor de vegetariërs onder jullie dus. (maar dat zal ik volgende keer terug compenseren).

Ik geef het toe, ik ben fan van Paul Hollywood. Jullie kennen hem wellicht van het programma "The Great British Bake Off" waar hij samen met Mary Berry de jury vormt.
Dit recept komt uit zijn programma op BBC2  Pies and Puds.
Hij maakt zelf ook nog het bladerdeeg, maar die stap heb ik overgeslagen, en heb mij gewoon een rol aangeschaft in de winkel.

Het ziet er echt spectaculair uit, en helemaal niet moeilijk. Neem wel je tijd om de champignons goed droog te bakken zodat je deeg krokant blijft!





Wat heb je nodig?
1 rol bladerdeeg (ik heb een ronde gebruikt kant en klaar)
300 gr kastanjechampignons
300 gr gehakt
100 gr bloedworst (= 1 stuk)
2 rode uien in dunne ringen
2 tl bruine suiker
1 el sherry azijn
25 gr boter
2 el verse tijm
1 el zonnebloemolie
ei en sesamzaad

Wat moet je doen?

Doe de champignons in een foodprocessor en hak ze fijn met zout en peper tot een ruwe pasta. Doe de tijm erbij en hak nog heel even door.
Doe de mix in een droge pan, en bak de champignons tot al het vocht is verdampt. Roer regelmatig, en neem hiervoor de tijd! Laat afkoelen.

Je kan tegelijkertijd de uien fruiten, om tijd te sparen, of je kan dezelfde pan gebruiken van de champignons zoals ik heb gedaan.
Verwarm de boter en olie in een pan en voeg de uien toe samen met de suiker. Laat ze zachtjes karamelliseren tot ze zacht en zoet zijn. Dit duurt zeker 20 minuten. 
Zodra ze gekaramelliseerd zijn voeg je de sherry azijn eraan toe.

Meng het gehakt samen met de vulling van de bloedworst. 
 
Leg het bladerdeeg klaar. 

Doe de champignon mix in het midden. (1/3 over gans de lengte) 
Leg daarop het gehaktmengsel, en als laatste de uien.

Snij de zijkanten (1/3 links en 1/3 rechts)  in repen van ongeveer 2 cm.
Leg telkens repen over de vulling.

Dorreer de rol met ei en strooi er de sesamzaadjes over.

Bak 30 minuten in een voorverwarmde oven van 200 °C. . Wacht een kleine 10 minuten. Snij in dikke plakken.

Lekker met een frisse salade! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...