Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

26 maart 2013

Hot scale: pepers (scovilleschaal)

Omdat aan de basis van koken en bakken vooral productkennis ligt, verdiep ik me regelmatig eens in een bepaald product. Zo leer je de eigenschappen kennen, wat je ermee kan doen en niet doen. En zo ook heb ik me nu eens verdiept in de pepers.

De ene peper is de andere niet... en dus is het enorm handig als je weet welke peper je in handen hebt.
Er zijn talloze variëteiten, van zoet tot hot. Groot, klein, dik, dun, geel, rood, groen...
Echt fascinerend.




Het is vooral opletten voor de zaden en zaadlijsten want die kunnen behoorlijk scherp zijn.
Als ik echt een hete peper voor me heb (bijvoorbeeld de kleine Rawit/bird's eye) doe ik uit voorzorg steeds mijn plastiek handschoenen aan. (of plastiekzakje rond de handen). Want het gevaar loert om de hoek: zelfs als je je handen goed wast en je wrijft per ongeluk in je ogen... je zal het geweten hebben.

De heetheid van een peper wordt gemeten op basis van de concentratie van capsaïcine.
We ervaren gemiddeld al een gerecht als pittig bij een score van 500-1000. 


Als je weet dat Sambal oelek bijvoorbeeld op de Scovilleschaal 2000 scoort , en tabascosaus iets hoger met 5000 dan weet je waarom je dit met mate moet gebruiken.  
Hoeveel pit verdraag jij?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...