Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

10 december 2012

Thuis koken met Ferran Adrià

Voor mijn vertrek naar Spanje, was ik bij het Boekenfestijn langsgeweest. Meer om eens rond te kijken naar knutselmateriaal, maar ben uiteindelijk toch met een koopje thuisgekomen... een kookboek. Tja 4,95 euro... En het is best een leuk boek. Het is ook het enige kookboek dat ik heb meegenomen naar Spanje om eens wat recepten uit te proberen.


Binnenin wordt alles met stap voor stap foto's uitgelegd, en de recepten zijn uitgewerkt van 2 tem 75 personen. (In El Bulli waren er 75 medewerkers die elke dag moesten eten).
Vanuit deze maaltijden is dit boek ontstaan: 31 menu's, die je uiteraard zelf kan combineren.
 


Een eerste recept dat ik heb uitgetest is de pasta carbonara. In het boek als voorgerecht gegeven, ik heb het als hoofdgerecht gemaakt. En ik moet zeggen, hoewel er room wordt gebruikt en niet alleen eieren om de saus te maken, was het heel smaakvol, en vooral, snel en makkelijk te maken.

Wat heb je nodig?
(aangepast naar hoofdgerecht ipv voorgerecht)

200 gr bacon/spek in blokjes
200 ml room (een kartonnetje)
40 gr parmezaan (geraspt)
2 eierdooiers
250 gr pasta
(ik heb er nog extra wat erwtjes bijgedaan)

Wat moet je doen?

Verwarm een beetje olijfolie in een pan, en voeg de bacon toe. Laat de bacon een aantal minuutjes bakken. Hou 25 ml room apart en voeg de rest van de room toe aan het spek en laat 20 minuten inkoken. (20 minuten vond ik wat veel, maar dat moet je zelf maar wat bekijken)
Kruid met wat peper. (Bacon is al redelijk zout)
Voeg intussen de  eierdooiers toe aan de 25ml room en meng goed.
Kook de pasta gaar volgens de gebruiksaanwijziging. Giet af en voeg de room-bacon mengeling toe. Meng goed. Giet nu ook de ei-roommengeling door de pasta en meng opnieuw goed. Zet dit niet meer op het vuur. Door de warme pasta zal alles goed binden.

Serveer naar smaak met de geraspte kaas.


De omstandigheden om een foto te maken was niet ideaal.


Tip: ik voeg er steeds wat groenten aan toe: erwtjes, champignons,... dat is uiteraard niet erg klassiek, maar een eigen touch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...