Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

21 juli 2012

Pakketjes van snijbietbladeren en lamsgehakt

Enige weken terug had ik het al eens over het Larousse Moestuinboek. Een van mijn favouriete recepten hieruit is dit met snijbiet. (Warmoes)
Het is een gerecht met de smaken van het Midden-Oosten.
Pijnboompitten, rozijnen, lamsgehakt, komijn... ik vindt het heerlijk. Het zijn wel sterke smaken, en dus moet je er ook van houden.

In het boek wordt er maar 100 gr gehakt gebruikt voor 4 personen, volgens mij een fout en dus gebruik ik 400 gr, en dat is perfect.

Wat heb je nodig?

1 snijbiet met grote bladeren
2 teentjes look
6 el olijfolie
2 el pijnboompitten
2 el rozijnen
400 gr lamsgehakt (of ander gehakt als je geen fan bent van lam)
1 flink mespunt komijn
1 eierdooier
zout en peper

Wat moet je doen?


De snijbietbladeren:
was de bladeren en verwijder het groen voorzichtig van het wit aan weerskanten van de nerven. Breng in een grote kookpan water met zout aan de kook. Blancheer de nerven 10 minuten en snijd ze in kleiner reepjes.

De vulling:
Pel en snipper de knoflookteentjes. Verhit 2 el olijfolie in een pan en bak de reepjes snijbiet, de knoflook, de pijnboompitten en de rozijnen aan. Breng het geheel op smaak met peper en zout. Laat het 10 minuten doorkoken op zacht vuur.  Voeg het lamsgehakt en de komijn toe en laat nogmaals alles 10 minuten doorkoken.

Laat het afkoelen en voeg dan de losgeklopte eierdooier toe.

 

Verwarm de oven voor op 150°C.
Leg de groene bladschijven op het werkblad. Maak kleine balletjes vulling van het gehaktmengsel en wikkel
ze in een stukje groen.


Besprenkel ze met de rest van de olijfolie en 1,5 dl water. Zet de schaal 30 minuten in de oven.







Ps: De pakketjes kunnen de dag voordien gemaakt worden en de volgende dag in de oven gebakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...