Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

8 januari 2015

Roscón de reyes (3 Koningen taart - Spaanse)


Hopelijk had iedereen een fijn einde jaar, en een fantastisch nieuw begin van 2015!
Bij ons zijn de pakjes al een hele tijd geleden verdeel, in Spanje ligt dat wel even anders. Daar brengen de 3 Koningen = Los Tres Reyes Magos nog cadeautjes. Een beetje te vergelijken zoals Sinterklaas bij ons. (die komt dan wel uit Spanje maar deelt daar geen cadeautjes uit blijkbaar haha)
"Kinderen schrijven een brief aan de drie koningen met daarin hun wensen. Goed gedrag in het afgelopen jaar geeft meer zekerheid op een cadeau. Voorafgaand aan de intocht zijn de wijze heren vaak te vinden in een winkelcentrum of warenhuis, zoals El Corte Ingles. Dagelijks schudden ze hier vele kinderhanden en nemen alle uitgeschreven wensen aan."
Klinkt bekend niet? Bovendien is 6 januari een vrije dag in Spanje. 
En ja er wordt ook taart gegeten, namelijk de Roscón de Reyes. Op het internet vindt je hiervan allerlei recepten, en ik heb er voorlopig 1 van uitgetest. En dat was al heel lekker. Wellicht ga ik er nog wel eens een ander uittesten, maar voorlopig geef ik de versie mee die ik heb gemaakt. Het is meer een zoet brooddeeg. Het komt van de wegsite Hogar Util en is van de hand van Eva Arguiñano, een bekende kok in Spanje.




Wat heb je nodig?
500 gr bloem
125 gr suiker
3 eieren
1 scheutje oranjebloesemwater
1 scheut melk
25 gr verse gist (of de helft droge gist)
(eventueel scheutje rum, heb ik weggelaten)
(een scheutje water, ik heb wat meer melk genomen)
een snufje zout
150 gr boter

en ik zou er nog wat esinaasappelzeste bij doen...

Wat moet je doen?
Meng in een kom de bloem met de suiker, de eieren, het oranjebloesemwater, de melk, de gist en het zout.
Meng en kneed goed tot een een stevig massa hebt en voeg dan de boter toe. Kneed opnieuw goed tot je een bol kan vormen.

Dek af en laat enkele uren rijzen tot het deeg verdubbeld is in volume. Dit kan lang duren! Bij mij was dit ongeveer zelfs 6 uur! Maar geen nood... zie gewoon of het verdubbeld is in volume.
Kneed dan opnieuw en vorm de typische vorm. (begin met een ronde schijf, druk je vinger in het midden en vergroot de cirkel).

Leg de Roscón op een bakplaat bekleed met bakpapier, en laat opnieuw enkele uren rijzen.

Steek de "verrassing" (ik heb een amandel gekozen")  in de Roscón. Doreer de Roscón en bak 15-20 minuten in een voorverwarmde oven van 175°C.

Je kan vooraleer de Roscón in de oven te doen, er nog halve schijfjes sinaasappel op leggen, amandelschilfers,...

Als de Roscón is afgekoeld bestrooi je hem met poedersuiker (of raftisnow).

5 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit Mmmm al dat zoets met het eindejaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er heel lekker uit!
    fijn om je blog te ontdekken.
    zal ze zeker volgen

    liefs
    ohladybake

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anke, Ik heb je genomineerd voor de Liebster award: http://tastinglifestyle.blogspot.be/2015/01/liebster-award.html

    groetjes, Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Sarah, ik zal er werk van maken. Ben net terug van Spanje. Ik heb hem in het verleden al eens mogen ontvangen

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...