Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

6 september 2013

Zoete broodjes met kaneel

Het was weer zover: een foodswap, georganiseerd door Es
Dit keer met als thema: "Hou het vakantiegevoel vast".

Wat er zoal in het pakket zat dat ik kreeg, daar vertel ik later meer over.

Mijn vakantieland... je raadt het al: Spanje.
En.... het lot heeft bepaald dat ik nu toevallig ook Didi van Bijzonder Spaans als swaptoffer had.
Tja, niets meer aan te doen, te laat om alles nog te veranderen.

Eén van de opdrachten was:
Zoek een weblog/ site van je vakantiebestemming. Zoek een recept maak/ kook/ bak het en stuur het op. Voeg ook het recept toe voor je Swaptoffer.

Ik ben fan van het online magazine Sal y pimienta.  ="Peper en zout".
Per seizoen komt er een nieuwe editie. Je moet wel Spaans kennen, want er is geen vertaling. 

Aangezien alles per post wordt opgestuurd, kan je niet zomaar alles maken en meesturen.
En dus werden het deze zoete broodjes.

Gelukkig wist ik al wel dat Didi zelf gek is van deze broodjes. En ik ook!
Heerlijk met een beetje boter, confituur,... een goed start van de dag.
Wat zeg, ik lekker op elk moment van de dag!



Wat heb je nodig?
voor het deeg:
175 ml melk
1 ei, geklutst
30 gram boter
40 gr suiker
325 gr bloem
4 gram gist
theelepel zout
beschuitkruim (van 2 beschuitjes)
100 gram suiker
1 1/2 eetlepel kaneel
50 gram boter
Wat moet je doen?
Verwarm op een laag vuur de melk in een pannetje samen met de boter en de 40 gram suiker tot de boter is gesmolten en de suiker is opgelost.
Haal van het vuur en voeg het geklutst ei toe.
Meng in een kom de bloem, gist en zout door elkaar en maak een kuiltje in het midden. Schenk het melk/ei mengsel in het kuiltje en roer met een pollepel vanuit het midden uit de bloem erdoor.
Kneed op een met bloem bestrooid werkblad het deeg 10 minuten goed door. Doe terug in de kom en dek af met een vochtige theedoek en laat het deeg 1 uur rijzen op kamertemperatuur tot het in volume verdubbeld is.
Verkruimel de beschuit en maak het desnoods fijn in een vijzel.
Vet met boter een bakvorm van 24/25 cm in en bestrooi de bodem en de randen met het fijne beschuitkruim.
Meng de kaneel met de suiker op een diep bord en laat de boter in een steelpannetje op zacht vuur smelten.
Verdeel het deeg in 16 stukken en vorm er balletjes van, haal door de gesmolten boter en rol door het suiker/kaneel mengsel.
Plaats ze met een klein beetje tussenruimte naast elkaar in de bakvorm, leg weer de vochtige theedoek erover en laat 30 minuten opnieuw rijzen.
Verwarm de oven op 190 graden en bak de broodjes in 25 tot 30 minuten goudbruin en gaar. Haal uit de bakvorm en laat de broodjes afkoelen op een rooster.


Maak dit recept ineens 2x en vries ze in, want  de broodjes zijn in een mum van tijd op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...