Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

7 april 2013

Lichtbruin brood met lijnzaad

Wie houdt er nu niet van de geur van vers gebakken brood?
In brood kan je ook zo veel variëren, het is gewoon eindeloos.
Deze keer ben ik eens gaan kijken op de blog van Levine. Bij mij ziet er een beetje anders uit, omdat ik het heb laten rijzen in een rijsmandje. Zo bekom je een leuke tekening in je brood. Het ziet er gewoon wat grover uit. En wat landelijker misschien.


Wat heb je nodig?
260 gr tarwebloem
150 gr volkorenmeel
15 gr (gebroken) lijnzaad
7 gram droge dist
8 gram zout
125 gr melk, lauwwarm
75 gr water, lauwwarm
1 groot ei (60 ml), los geklopt
30 gr ongezouten zachte roomboter
broodbakvorm van ing 21 cm (als je dit in een vorm wil bakken)

Wat moet je doen?
Ik herneem hier enkel de werkwijze voor de standmixer/kitchenaid en hoe ik het met het rijsmandje heb gedaan. De verschillende werkwijzen herneemt Levine heel duidelijk op haar blog.
Doe tarwebloem, volkorenmeel, lijnzaad, droge gist en zout in de kom en roer door elkaar.
Voeg de boter, het water, de melk en het ei toe en roer met een pollepel of platte klopper door elkaar.
Kneed met de deeghaak in 15 minuten (stand 2 KA) tot een soepel deeg dat van de wand van de kom loslaat.

1e rijs
Vet een grote kom in met wat olie en leg het deeg hierin, 1 keer keren zodat alle kanten met olie bedekt zijn.
Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in ong. 1 uur in volume verdubbelen.

Vormen en 2de rijs
Stort het deeg op en licht met olie ingevette werkplek. Druk de licht uit het deeg en vorm tot een bol. LEg het in het rijsmandje en laat afgedekt 80-90 minuten liggen tot het bijna in volume is verdubbeld.
(je kan het ook eerst 20 minuten laten rusten, en dan in een bakvorm doen en laten rijzen)
Het deeg is genoeg gerezen als je er met een vinger op drukt en het veert langzaam terug.

Verwarm tijdens de 2de rijs de overn voor op 220°C.
Zelf zet ik ook een schaal op de bodem van mijn oven en laat die mee opwarmen.
Als ik het brood in de overn schuif, doe ik er een tas water in, zo creëer je stoom die voor een beter korst zal zorgen.

Bakken
Bak het brood op de onderste richel van de oven 20 mintuen en verlaag dan de temperatuur naar 180°C.
Bak in nog 15 minuten gaar en bruin.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...