Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

22 april 2013

Frambozencake met amandelen

Lentegevoel... dan is het tijd voor de frambozencake met amandelen... en voor de liefhebbers met nog wat witte chocolade. De cake is lekker smeuig en heeft een frisse toets met de frambozen.
Hij wordt hier thuis zeer gesmaakt.


Wat heb je nodig?

250 gr boter (kamertemperatuur)
275 gr suiker
1 tl vanille essence
3 eieren
150 gr gezeefde zelfrijzende bloem
100 gr gezeefde bloem
60 gr gemalen amandelen
300 gr diepgevroren frambozen
eventueel als je dit wil nog witte chocolade fijngehakt

Amandeltopping
50 gr bloem
2 el suiker
45 gr boter in blokjes
15 gr - 20 gr amandelschilfers

Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 180°C. Vet een vierkante bakvorm in (ongeveer 23 cm) en beleg hem met bakpapier. (altijd handig om nadien uit de vorm te nemen, zelf heb ik een vierkante springvorm, en uiteraard kan dit absoluut ook in een ronde vorm...)

Maak de amanteltopping door de bloem met de suiker te mengen, de boter erdoorheen te wrijven en de amandelschilfers toe te voegen. (het moet wat kruimelig zijn)

Voor de cake:
Klop de boter, suiker en vanille romig. Voeg dan de eieren 1 voor 1 toe en meng goed na elke toevoeging.
Spatel beide bloemsoorten erdoor, samen met de amandelen.
Als je chocolade wenst, doe deze er dan nu ook bij.
Lepel het beslag in de bakvorm, strooi er de frambozen over en dan nadien de topping.

Bak de cake 1 uur (doe de priktest). Laat de cake even afkoelen in de vorm en ontvorm hem dan. Laat de cake afkoelen op een rooster.

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het receptje, ik lust heel graag frambozen, dus die ga ik wel eens proberen!
    Liefs
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor dit fijne recept. Frambozen zijn met stip mijn lievelingsvruchten. Die delicate vruchtjes, de overheerlijke smaak ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gaan we zeker eens proberen! Dit receptje lijkt me ideaal voor de picknick die ik in het verschiet heb :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...