Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

6 juli 2012

Overheerlijke kruimel-abrikozencake met... lavendel

Ik heb mijn boek van Donna Hay "Modern Classics deel 2,  nog eens boven gehaald.
Het staat daar al veel te lang "werkloos" in de kast.
Deze week heb ik goedkoop wat abrikozen kunnen kopen, en ik wou hiermee zeker een cake maken.
Niets te ingewikkeld, gewoon mengen en klaar.

En dit is het dus geworden, met een eigen twist, omdat ik gek ben van de combinatie abrikozen/lavendel.
Uiteraard kan je dit ook met andere vruchten maken, zoals bijvoorbeeld pruimen.



 Wat heb je nodig?

180 gr zachte boter
280 gr suiker
+ een beetje extra om het fruit te bestrooien
3 tl vanille-extract
3 eieren
4 tl bakpoeder
snufje zout
125 ml melk
ongeveer 10 abrikozen
en voor de liefhebbers nog wat lavendelbloempjes

kruimeltopping
45 gr bloem
1,5 el suiker
35 koude boter

Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Klop dan de boter, suiker en vanille met een mixer licht en romig.Voeg één voor één de eieren toe en klop goed door. Zeef de bloem en bakpoeder erbij, voeg zout en melk toe en meng.

Vet een ondiep bakblik van 20x30 cm in en bekleed het met bakpapier. (zo haal je het er eenvoudig uit!)
Schep het mengsel in het bakblik en schik het fruit erop. (ik heb de abrikozen in 4 gedaan).
Bestrooi het met de extra suiker en indien gewenst ook de lavendelbloempjes.
.
Meng voor de topping de bloem, suiker en boter (tot kruimels) en strooi dit over het fruit.

Bak 45 minuten of tot de cake gaar is. (testen met een prikker)
(In het boek staat 50 minuten, maar bij mij was hij al zeker klaar in 45 minuten).

Bron: Donna Hay, Modern Classics deel 2 pagina 92, Kruimelcake met fruit.

2 opmerkingen:

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...