Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

1 mei 2012

Zalm met aardappelen en venkel uit de oven

Tot 2 jaar geleden, moest je mij geen venkel voorschotelen.  Dat heeft met de "anijs"smaak te maken. Maar toen het op tafel kwam in Noord-Italië in tomatensaus, heb ik toch noch eens geproefd en nu ben ik er dus weg van... als het gekookt of gestoofd is. De kans dat ik het ooit rauw ga eten acht ik nog altijd heel gering! 
Onderstaand recept is er ééntje van weinig moeite, veel smaak!
Het komt uit een Delicious en is van de hand van Jamie Oliver.
Wat heb je nodig? (4  personen)

1 kg vastkokende aardappels
1  grote venkelknol (of 2 kleinere)
1 bosje verse peterselie, fijngehakt
2 tenen knoflook, fijngehakt of geraspt
25 gr boter
olijfolie
4 zalmfilets met vel (200gr/stuk)
Gerapste parmezaan (handvol)
Citroen rasp, + partjes voor erbij



Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 220°C
Schil de aardappels (of indien het kleine nieuwe zijn is dat niet nodig) , snij ze in 4. Snij de venkel in 8 stukken.
Kook de aardappels en venkel 6 minuutjes.

Giet ze af en doe de aardappels en venkel in een grote braadslede en bestrooi royaal met zeezout en peper. Strooi er de helft van de peterselie over, alle knoflook, boter en een goede scheut olijfolie. Schep alles door elkaar. Rooster 30-40 minuten.

Snij de zalm in en bestrooi met peper en zout. Steek ook wat peterselie in de inkepingen.

Neem de ovenschaal uit de oven, strooi er wat parmezaan over en schep alles goed door elkaar. Leg de zalm erop en bestrooi met citroenrasp en olijfolie.

Zet alles nog 15 minuten in de oven.

Serveer met partjes citroen.

Smakelijk!


3 opmerkingen:

  1. Ik ben gek op venkel! Dit is een receptje op mijn lijf geschreven! :-)
    Liefs
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super Sandrina! Het is hier ook nog steeds een topper!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...